RH MINGGU, 20 Juli 2008

Bacaan Setahun: 2 Taw. 29-31; Yak. 4
BATU ATAU ROTI? (Matius 7:7-11)

Yesus menggunakan perumpamaan dalam Matius 7:7-11 ini untuk menegaskan kesanggupan Allah memberi segala sesuatu yang baik kepada murid-murid-Nya pada waktu mereka meminta kepada-Nya. Memang kadang-kadang terlihat seolah-olah Tuhan memberi sebuah "batu" sebagai pengganti "roti." Namun dalam kebijaksanaan-Nya, sebenarnya Dia sedang bekerja melalui kita untuk memberi sesuatu yang jauh lebih baik daripada yang kita minta.

Seorang penulis mengungkapkan: “Saya meminta kesehatan sehingga saya boleh mengerjakan sesuatu yang lebih besar; Namun saya diberi kelemahan sehingga saya boleh mengerjakan sesuatu lebih baik. Saya meminta kekuatan sehingga saya boleh sukses; Namun saya dibuat lemah sehingga saya boleh belajar taat; Saya meminta kekayaan sehingga saya boleh berbahagia; Namun saya diberi kemiskinan sehingga saya boleh bijaksana; Saya meminta kekuasaan dan pujian manusia; Namun saya diberi kelemahan untuk mengetahui kebutuhan saya akan Allah; Saya meminta segala sesuatu sehingga saya dapat hidup senang; Namun saya diberi hidup sehingga saya boleh menikmati segala sesuatu. Saya tidak mendapatkan apa yang saya minta, tetapi apa yang saya harapkan; Namun bagi saya sendiri, doa saya telah dijawab—Saya orang yang paling kaya dan diberkati di antara orang lain.